Moeten ondernemers met een winkel in het belastingvrije gedeelte van de luchthaven ook omzetbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De ondernemers die in het belastingvrije gedeelte van de luchthaven verkopen moeten omzetbelasting in rekening brengen en afdragen indien zij verkopen aan reizigers die binnen de Europese Unie reizen. Als zij verkopen aan een reiziger met een bestemming buiten een EU-lidstaat is geen omzetbelasting verschuldigd. Overigens zij opgemerkt, dat deze verkoop niet vrijgesteld is. Dat betekent dat de ondernemer de BTW op zijn inkoop geheel kan terugvragen bij de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omzet belasting wordt alleen afgedragen over die omzet waar zij ook is over geheven.
Dus.. een fles parfum die wordt verkocht aan een passagier naar een niet-Schengen land zit geen btw op en wordt dus ook niet afgedragen. Van de passagier wordt overigens verwacht dat 'ie in het land van bestemming wel invoerrechten betaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het is een belasting vrij zone, dus betalen geen van partijen belasting.