Is het gevaarlijk om een kaarsje / theelichtje te laten branden in je auto?

De bitter koude dagen en nachten zijn aangebroken. De ANWB adviseert theelichtjes in je auto mee te nemen, en die in de auto aan te steken wanneer je pech krijgt en in de kou op hulp moet wachten. Maar kan dat zomaar? Ik bedoel, bestaat er geen explosiegevaar, wanneer je bijvoorbeeld op LPG rijdt? Ik zat zelf te denken om zo'n kaars in m'n auto te plaatsen die een paar dagen achtereen kan branden, zo een die ze op kerkhoven gebruiken. Zo blijft het toch een beetje warm in de auto als ik hem een paar dagen niet zou gebruiken. Er vanuit gaande dat de kaars stevig staat, dus niet kan omvallen, en er geen stof e.d. direkt in de buurt van de kaars zijn - in mijn oude bus is dat allemaal mogelijk - zou het dan toch nog gevaarlijk zijn? Een lekkage van de gastank... Benzinedamp van het reservetankje... Ik zie uit naar jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.8K
rebecca
13 jaar geleden
idd, ik zou het niet doen als je er zelf niet bij blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu, wellicht geen ijs op de ruiten en mogelijk geen bevroren sloten e.d.? Zou het kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je een votieflichtje in een auto zonder overledene plaatsen?

Antwoorden (9)

Denk dat hetl gevaarlijk is.. en als het niet zo is snap ik niet dat er niet meer mensen zijn die het doen!

Sowieso is het nooit slim om een kaarsje/lichtje aan te laten in een ruimte waar je toch niet bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gevaarljk, zorg er echter wel voor dat je een raam op een kier zet, anders krijg je een koolstofmonixde vergiftiging, of het zuurstof in de auto raakt op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan geen kwaad als enkele theelichtjes laat branden in de auto .
Als je grote kaarsen laat branden dan is de kans veel groter dat die omvallen .
En je moet dan niet rekenen dat de temperatuur met graden omhoog gaat . het is gewoon om de ergst kou tegen te gaan .
En als je lekkage in jou auto hebt dan is het al gevaarlijk of je nou een kaarsje aansteekt of niet .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Neen, het zou zeker niet om lange kaarsen gaan, hoor. Hooguit dus zo'n kaars die mensen bij een graf plaatsen. En die ergste kou tegengaan, daar zou ik het voor doen. Een gastank heb ik (nog) niet. Maar zou je het merken als die lekt? Of gaat dat heimelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom is het zo belangrijk dat een gastank door een vakman wordt geinstalleerd om lekkage zoveel mogelijk te voorkomen .
En om de installatie gekeurd te krijgen .
En een gaslucht kun je wel ruiken in de auto .
Als je het professioneel aan wilt pakken kun je beter standverwarming laten monteren. Geklooi met kaarsen lijkt me niet echt een veilige onderneming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Etab: Als je het tweede gedeelte van de vraag goed leest, snap je mijn antwoord. Als je strandt met een defecte motor of electronische storing dan werkt zelfs de standverwarming niet meer, dat snap zelfs ik nog :-) Maar kaarsen branden: ik blijf het een stom idee vinden.
Het adviess is zowiezo zinloos als er bedoeld wordt dat een theelichtje een autooo van binnen zou opwarmen tijdens een vorstperiode. Zet maar eens een theelichtje in je auto en leg er een eindje verder op een T-meter en je zult zien dat de temperatuur daalt ipv stijgt als het buiten kouder wordt. De energie die zo'n lichtje produceert is veel te klein om het warmteverlies van de auto naar buiten toe te compenseren.
Je eigen lichaam produceert veel meer energie dan zo'n lichtje. Mijn advies is dan ook om een slaapzak in je auto te leggen en die te gebruiken bij pech. In N. Dakota is dat verplicht.

Je vraag is het gevaarlijk? Ik zou niet weten waarom. Als je de veiligheidsvoorschriften in acht neemt gebeurt er niets. En mocht er LPG in je auto lekken dan blijf je er zelf ook niet in zitten. Lijkt me zeer oncomfortabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theelichtjes zijn in zulke situaties bedoelt als nood...als je een kaarsje brand zorg dat er een klein beetje verse lucht binnen kan komen..

en een kaars in je auto laten branden,lijkt me geen goed idee.. uiteindelijk gaat de kaars toch uit als alle zuurstof in de auto is onttrokken...

en altijd als je in de koude gaat rijden, zorg dat je dekens in de auto hebt liggen, dan kan je je eigen altijd warm houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet gevaarlijk als je erbij blijft en wakker. Zet het waxinelichtje wel ergens op dat niet kan smelten of in een kopje ofzo.
Gewone kaarsjes geven veel minder warmte dan een waxinelichtje.
En lekkage van de gastank ?? lijkt mij sowieso erg gevaarlijk. En als je op gas rijdt heb je al een reservetank van minstens 50 liter dus een extra reservetank is een beetje overdreven.

Om je auto dagenlang een beetje warm te houden ? waarom ??
Het enige wat last heeft van de kou is je accu en je koelsysteem en dat wordt echt niet warm als je een waxinelichtje in je bus zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, 5 liter reservetankje voor de benzine, he. Toch een fijn idee om bij je te hebben. Benzinedamp ruik je altijd wel een beetje in mijn auto. Mogelijk pomp ik teveel bij wanneer ik de auto start. Met LPG heb ik totaal geen ervaring. Kan dat, lekken? En ruik je dan een 'gas'lucht? Of is lekken bij een LPG tank totaal onmogelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alleen op benzine rijdt is het wel verstandig een 5ltr. reservetankje bij je te hebben.
Als je op gas rijdt heb je je hele benzinetank als reserve.
Toch als je zo'n tankje vult en daarna schoonmaakt mag je niets ruiken in je auto.
Als je bij het tanken morst zul je dat wel een beetje ruiken maar dat zit aan de buitenkant dus mag je ook binnen niet ruiken.
"pompen" bij het starten ? heeft geen zin bij een auto (of je moet een trabant hebben)
LPG kan wel degelijk lekken en dat is best gevaarlijk. Als je een gaslucht ruikt kun je het beste je lpg installatie even laten afpersen bij de garage.
goed advies van de anwb.
zelf zou ik nooit, zelfs geen waxinelichtje in de auto laten branden. niet zonder aanwezigheid laten branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het wel doen. je weet maar nooit met deze winter dagen! wel zou ik eerste kijken of er ergens een lek ofzo zit bij je auto! maar het is wel handig om ze mee te nemen!